zdrowy pełnowartościowy posiłek

Zdrowa dieta jesienią

Jesień, jest to pora roku, która napawa nas zachwytem, nad pięknymi kolorami, zapachami i zachęca do spacerów albo przygnębia ponurą aurą, deszczem i szarościami. Zdrowa dieta bogata w witaminy, mikro i makroelementy oraz sole mineralne, kojarzy nam się raczej z okresem wiosennym, podczas którego mamy mnóstwo świeżych owoców i warzyw, a „zieleniaki” wręcz kipią zachęcającymi kolorami. Jesienią częściej sięgamy po niezbyt zdrowe przekąski, czekoladę, słodycze oraz alkohol, na przykład grzańca „na rozgrzewkę”. Jednak, czy jest to konieczne? Czy jesienny jadłospis może być zdrowy i bogaty w substancje odżywcze, kolorowy, smaczny i różnorodny? Oczywiście, że tak. Warto stosować się do kilku punktów, aby jesienna dieta była zdrowa.

Sięgaj po produkty sezonowe

Jesień jest to czas zbiorów wielu owoców i warzyw, które warto w tym okresie włączyć do swojego codziennego jadłospisu. Jesiennymi skarbami warzywnymi będą tu z pewnością wszelkiego rodzaju warzywa dyniowate, czyli dynie, patisony, kabaczki, a także cukinia. Warzywa te są cenne dla naszego organizmu, ponieważ stanowią bogactwo nienasyconych kwasów tłuszczowych i witaminy C. Warto tu zwrócić uwagę zwłaszcza na pestki dyni. Miąższ można wykorzystać na wiele sposobów, serwując w formie zup, po uprzednim zmiksowaniu, w formie pieczonej, smażonej, gotowanej, marynowanej,  na słono, na słodko, a także jako zdrowy i ciekawy dodatek do ciast i deserów. Ponadto warto zwrócić uwagę na fakt, że warzywa te są niskokaloryczne, a jednocześnie bardzo sycące.

Obok warzyw dyniowatych w naszym jadłospisie warto ująć również bakłażana. To warzywo o średniej wielkości jagodowym, podłużnym kształcie, głęboko fioletowej barwie, zdecydowanie zachęca swoim wyglądem. Jest to bogate źródło witaminy A oraz C, a także zawiera sporą ilość witamin z grupy B oraz składników mineralnych ważnych dla naszego organizmu. Można podawać go w formie pieczonej, smażonej lub duszonej. Ciekawostką jest pasta bakłażanowa mutabal, bardzo popularna w krajach arabskich. Bakłażan zdecydowanie nie jest nudnym warzywem, ma ciekawy smak, a dodatkowo właściwości prozdrowotne, ponieważ pomaga w obniżeniu poziomu cholesterolu we krwi, zapobiegając występowaniu choroby miażdżycowej, czy chorobom serca. Ma przepiękny kolor, jest zdrowy, pyszny, a w sezonie całkiem tani.

Jesienną porą na naszych stołach powinna królować kapusta. Wcale nie pusta, a pełna witamin z grupy B, witaminy K, magnezu, wapnia, fosforu, potasu oraz związków karotenowych. Jest niskokaloryczna, można ją przyrządzać na wiele ciekawych sposobów. Warto sięgać także po kapustę kiszoną oraz brukselkę, ponieważ mają ciekawy smak, dużo ważnych dla nas substancji odżywczych oraz pozwalają na dużą dowolność w kuchni.

Warzywa okopowe, to kolejna grupa warzyw, które w sezonie jesiennym warto wybrać. Marchewka, pietruszka, buraki, goszczą w naszym jadłospisie dość często, jednak w tym okresie będą znacznie tańsze i ładniejsze. Są one bogate w witaminy, między innymi witaminę A oraz C, mikro i makro elementy, są niskokaloryczne, a zapewniają nam uczucie sytości. Można je jeść w postaci gotowanej, pieczonej, duszonej, pod postacią zup, zapiekanek, a nawet surowej- na przykład marchewka świetnie sprawdza się jako przekąska pomiędzy posiłkami.

Nie należy także zapominać o grzybach, które jesienną porą królują w lasach. Na naszych terenach możemy znaleźć wiele gatunków, które świetnie sprawdzą się jako dodatek w kuchni. Najbardziej popularne są oczywiście borowiki, podgrzybki oraz maślaki, jednak często spotkać można rydze, kurki, kozaki oraz kanie. Pamiętaj, aby przed spożyciem upewnić się, czy zebrane przez Ciebie grzyby nadają się do spożycia, ponieważ łatwo można popełnić błąd. Grzyby po zebraniu dość szybko się psują. Jak więc zachować je na dłużej? Aby przedłużyć ich smak, można je zamarynować, ususzyć lub zamrozić. Po grzyby warto sięgać, nie tylko z kulinarnego punktu widzenia, są także zdrowe i bogate w substancje odżywcze. Zawierają one bardzo wiele substancji odżywczych, między innymi witaminę A, C, D oraz witaminy z grupy B. Dodatkowo mają wiele fosforu, wapnia i żelaza, a także miedź, sód, jod i mangan. Warto wykorzystać ich urodzaj i w czasie jesiennym, zamienić na ich rzecz ogólnodostępne pieczarki.

Owoce sezonowe, królujące jesienią, to przede wszystkim jabłka, gruszki oraz śliwki. Poprzez komplet witamin zapewniają nam odporność, która jest niezwykle istotna podczas zmiennej jesiennej aury. Dodatkowo świetnie sprawdzą się jako zamiennik słodyczy, co z pewnością ucieszy wszystkich łasuchów. Warto kupić zapas owoców sezonowych i zamknąć ich smak w słoikach. Zapewniam, że z przyjemnością sięgniemy po nie za kilka miesięcy, gdy za oknami rozszaleje się zima. Kompoty, czy dżemy to świetny pomysł, na zapewnienie sobie owocowej rozkoszy i uśmiechu, dodatkowo serwując porcję witamin. Jednak owoce te sprawdzą się rewelacyjnie nie tylko w słodkiej formie. Istnieje wiele alternatyw wykorzystania ich w kuchni jako dodatek do sałat, mięs, sosów i pieczeni. Jeśli jednak nie lubisz eksperymentów kulinarnych, zadbaj, aby w sezonie jesiennym w Twoim codziennym jadłospisie pojawił się przynajmniej jeden owoc dziennie, a pozwoli Ci to cieszyć się zdrowiem przez wiele miesięcy. Jesienne owoce, to nie tylko te, które dostaniemy w sklepie. W lesie można znaleźć chociażby jeżyny, owoce dzikiej róży, czarnego bzu czy pigwy, które świetnie sprawdzą się jako dodatek do ciast i deserów oraz składnik dżemów. Są one źródłem witaminy C oraz substancji mineralnych więc warto po nie sięgać.

Dieta redukcyjna jesienią?

Jak łatwo się zorientować sezonowe produkty jesienne ze względu na swoją niską kaloryczność zdecydowanie sprzyjają odchudzaniu. Włączając je do codziennego menu, eliminując słodycze, jasne pieczywo, jasne makarony, a sięgając po produkty pełnoziarniste, dość szybko zauważymy porządane efekty. Jeśli dodatkowo pojawią się treningi, na Sali fitness, w domu, bieganie albo chociaż jesienne długie spacery, na rezultat nie trzeba będzie czekać wiele miesięcy. Żeby przybliżyć cel jeszcze bardziej, warto sięgać także po przyprawy, takie jak imbir, cynamon czy chilli, które mają dla naszego organizmu działanie rozgrzewające, a dodatkowo podkręcają nasz metabolizm, przyspieszając spalanie tak nielubianej przez nas tkanki tłuszczowej. Nie zapominajmy też o wodzie. Choć aura za oknem zachęca do sięgnięcia po herbatę lub kieliszek wina, pamiętaj, że herbata i kawa nie nawodni Twojego organizmu tak dobrze jak woda, która dodatkowo usprawnia trawienie, perystaltykę jelit i reguluje wiele funkcji naszego organizmu. A alkohol… niestety jest bardzo kaloryczny, więc jeśli chcesz zrzucić zbędne kilogramy, nie warto po niego sięgać nawet jesienią.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *