ciężary

Czym są białka serwatkowe?

Białko serwatkowe czyli proteiny pochodzące z mikrofiltracji mleka krowiego stanowią około 20 procent jego składu. Najważniejsze dla człowieka składniki to aktywne biologicznie egzogenne aminokwasy, BCAA, EAA, lizyny, a także alfa-laktoalbumina (20%), beta-laktoglobulina (36%) i immuglobulina (10%). Te składniki magazynują żelazo i retinol w komórkach, a także stymulują poziom flory bakteryjnej. Ten typ białek jest szczególnie zalecany osobom, które zajmują się sportami siłowymi bądź kulturystyką – główne zadanie to uzupełnianie diety w wysokowartościowe białko ze specjalnym uwzględnieniem posiłków okołotreningowych. Dostępne formy do spożycia to czyste koncentraty , izolaty i hydrolizaty oraz składnik odzywek białkowych jak posiłki typu MRP, batonów proteinowych oraz odżywek węglowodanowo-proteinowych.

Co to jest koncentrat, izolat i hydroizolat białka?

Hydrolizat białka to proteiny mleczne uzyskane na drodze hydrolizy. Efektem tych działań jest zwiększona wchłanialność, a także duża zawartość białka w odżywce (od 90 do 100 procent), a minimalna węglowodanów i tłuszczów. Co więcej odzywki te, dla lepszego efektu, są pozbawione dodatków słodzących przez co charakteryzują się gorzkim smakiem.

Izolaty serwatki to substancje powstałe na drodze mikrofiltracji przepływu krzyżowego. Ilość białka to około 80-90 procent, a do tego zawartość tłuszczów i węglowodanów jest bardzo niska (około 3 procent). Tego typu preparaty są bardzo dobrze przyswajalne, a proces ich trawienia jest dużo sprawniejszy co powoduje jednak ich wyższą cenę w stosunku do innych.

Koncentrat białka serwatkowego to z kolei białko mleczne uzyskane na drodze mikro bądź ultrafiltracji. Jego skład to zazwyczaj od 65 do 80 procent białka 3 do 8 procent węglowodanów oraz od 2 do 6 procent tłuszczów. Tego typu suplementy posiadają najlepsze wyniki w zestawieniu cena / jakość.

Podsumowując – jeśli szukasz odtłuszczonych i zawierających prawie wyłącznie białko preparatów wybierz izolat bądź hydrolizat, jeśli dysponujesz mniejszymi funduszami najlepszym wyborem będzie koncentrat białka serwatkowego.

Jakie jest najlepsze białko?

Białko to jeden z najbardziej uniwersalnych suplementów diety – mogą je stosować zarówno osoby chcące zredukować swoją masę ogólną ciała jak i te, które za cel postawiły sobie przyrosty mięśni. Ten suplement diety ma tak naprawdę ją ubogacać oraz uzupełniać niedobory pojawiające się w skutek spożywania pokarmów o zbyt małej zawartości protein. Na to pytanie można więc odpowiedzieć w sposób następujący – zależy dla kogo. Innego typu białka potrzebuje osoba na redukcji, innego będąca w trakcie cyklu związanego z masą mięśniową. To samo tyczy się też zasobności portfela, a także tolerancji na różne rodzaje preparatów różnych firm.

Jak wybrać dobre białko?

Przede wszystkim warto zdać sobie sprawę ile ma się pieniędzy do wydania. Jeśli dysponujesz mniejszymi funduszami wybierz koncentrat białka serwatkowego. Izolaty bądź hydrolizaty czy białka jaj to już większa inwestycja. Dodatkowo warto przetestować odżywki białkowe pod kątem ich reakcji z naszym układem pokarmowym – czy nie wywołują biegunek czy uczucia wzdęcia – następnie dobrać smak, który jest dla Ciebie najbardziej przystępny.

Po co jest białko w organizmie?

Proteiny to jeden z podstawowych składników budulca ciała, a co za tym idzie są one niezbędne do jego funkcjonowania. Oznacza to, iż powinny się one znaleźć w naszym jadłospisie ale zdecydowanie nie wolno przekracza zalecanych norm ich spożycia. Jaką rolę pełnią one w ludzkim organizmie? Przede wszystkim dostarczają mu energii. Kolejna kwestia jest udział, jako budulec, w praktycznie wszystkich tkankach – mięśni, paznokciach czy skórze. Układ immunologiczny jest również związany z ich zawartością w diecie.

Dlaczego białko jest tak ważne dla organizmu?

Niedobory protein, tak często występujące w monodietach, prowadzą do bardzo niepożądanych efektów. Często bowiem jest tak, iż dana osoba cieszy się z utraty wagi nie zdając sobie sprawy z faktu, iż nie pozbyła się tkanki tłuszczowej, a organizm przejadł jej mięśnie. Wynika to z faktu, iż w sytuacjach znacznych niedoborów kalorii organizm zaczyna pobierać energię właśnie z tkanki mięśniowej, a dopiero później z tłuszczowej.

Różne rodzaje  białek

Białko może przyjąć postać zarówno shake’a który wypijany jest w porze okołotreningowej bądź zamiast posiłku jak i batonów oraz placuszków stanowiących substrat śniadania czy też podwieczorku. Wszystkie one cechują się wieloma smakami do wyboru, a także dużą przyswajalnością i brakiem zbędnych węglowodanów oraz tłuszczy – są więc idealne zarówno na redukcji jak i podczas wyrabiania masy mięśniowej.

Naturalne źródła białek

Do najciekawszych, naturalnych, źródeł białek zaliczyć można chociażby jogurty. Na 100 gram przypada w nich 10 gram protein i jedynie 58 kcal. Kolejnym dobrym źródłem są jajka – 13 gram na 100 przy 155 kcal. Wołowina z kolei zawiera 26 gram na 100 przy 250 kcal. Ryby, nie dość, iż bogate w zdrowe kwasy tłuszczowe dodatkowo zawierają masę protein – Tuńczyk 22,5/100, Łosoś 20/100, Dorsz 17/100 czy śledź. Pierś z kurczaka to jedyne 25 gram na 100, a jedyne 150 kcal. Soja to 34 gramy biała na 100 przy 180 kcal.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *