zdrowa sylwetka u kobiet

Odchudzanie organizmu, stanowi długotrwały i wieloetapowy proces. Restrykcyjne diety, nauka zdrowego odżywiania i bilansowania jadłospisu, dobieranie adekwatnej do swoich możliwości aktywności fizycznej oraz ciągłe monitorowanie postępów nie jest łatwe. Całość jest czasochłonna, absorbująca, a niejednokrotnie kończy się efektem jo-jo i zrujnowaniem tak długo wypracowywanych rezultatów. Jest zasada, która pomaga uniknąć efektu jo-jo, mówiąca o tym, że aby odchudzanie było trwałe, efekt redukcji musi się utrzymać przez 9 miesięcy. Jednak czy istnieją środki wspomagające naszą ciężką pracę? Oczywiście, że tak. W specjalistycznych sklepach oraz aptekach są ogólnodostępne suplementy wspomagające odchudzanie i walkę ze zbędnymi kilogramami i dodatkowymi centymetrami.

Co to jest glutamina ?

Glutamina, jest to składnik budulcowy białek naszego organizm i jej udział procentowy w puli wszystkich aminokwasów budujących tkankę mięśniową wynosi aż 50 %. Stanowi jeden z 22 podstawowych aminokwasów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Jest aminokwasem endogennym, czyli takim, który nasz organizm jest w stanie sam syntetyzować i nie jest niezbędne dostarczanie jej ze środowiska zewnętrznego. Jednak, jeśli liczymy na pomoc glutaminy w odchudzaniu, to ilość tego aminokwasu, którą samodzielnie jest w stanie wytworzyć nasz organizm, jest zbyt mała. Glutamina, oprócz roli budulcowej w ciele człowieka, odgrywa także niezwykle istotną rolę w metabolizmie naszego organizmu. Jest odpowiedzialna za przemiany metaboliczne azotu oraz usuwanie związków amoniaku, ponadto odpowiada także, za utrzymanie równowagi kwasowo – zasadowej w ciele, a to tylko kilka jej podstawowych funkcji. Zdecydowanie, można ją uznać za wielofunkcyjny i wszechstronny suplement.

Jak działa glutamina ?

Najczęściej po dodatkową suplementację monopreparatami zawierającymi L- glutaminę, sięgają sportowcy albo osoby, dla których intensywny wysiłek fizyczny to codzienność. Jest też bardzo często stosowana przez osoby dążące do redukcji wagi, które oczekują pomocy przy walce z nadmiarem tkanki tłuszczowej. Dzieje się tak dlatego, że produkt ten wspiera procesy powstawania i wzrostu mięśni. Ponadto u osób aktywnych stosowana jest głównie dla celów antykatabolicznych , czyli zmniejsza katabolizm mięśniowy oraz poprawia wytrzymałość ogólną mięśni, podczas treningu wydolnościowego i wytrzymałościowego. Takie jej działanie wynika z tego, że glutamina niejednokrotnie stanowi substrat do powstawania glukozy, stanowiąc tym samym dodatkowe źródło energii dla naszych mięśni w przypadku nadmiernej pracy. Stosuje się ją także w celach regeneracyjnych. Jednak glutamina wykazuje też szereg dobroczynnych działań w innych obszarach naszego organizmu, między innymi wspomaga pracę jelit i ogólnie oprawia kondycję i stan zdrowia.

Glutamina obecna we krwi zapewnia produkcję tlenku azotu na poziomie 30 – 35 %. Ponieważ glutamina zwiększa produkcję azotu, stymuluje procesy budulcowe dla białek mięśniowych, poprzez stworzenie komórkom najbardziej optymalnych warunków do wzrostu. Kolejne dobroczynne działanie glutaminy, to poprawa ogólnej kondycji organizmu oraz podniesienie odporności. Poprzez poprawę funkcji układu odpornościowego, zmniejsza podatność na choroby, ponieważ stanowi niezbędny składnik powstawania glutationu, który jest silnym antyoksydantem, a zarazem głównym produktem układu odpornościowego. Optymalny poziom glutationu stanowi kluczowy element do zachowania prawidłowej odporności organizmu. Glutamina ma także wpływ na wydzielanie hormonów w naszym organizmie między innymi działa stymulująco na hormon wzrostu.

Badania dowodzą, że w przypadku długotrwałych i intensywnych treningów, suplementacja produktami zawierającymi glutaminę, pozwala zapobiegać zakwaszaniu organizmu oraz jego nadmiernemu przetrenowaniu. Dodatkowo, poprawia perystaltykę, co ma ogromne znaczenie przy odchudzaniu. Osoby redukujące wagę, ale także i sportowcy, stosują restrykcyjne diety, tym samym będąc narażonymi na przeciążenia układu trawiennego. Przez to, że glutamina jest głównym paliwem dla narządów wewnętrznych, jej działanie wpływa kojąco na układ pokarmowy, gdy jest on zmuszony do wzmożonej pracy na skutek przyjmowania nieregularnych posiłków, na zimno i w małych porcjach. Oprócz tego glutamina stabilizuje poziom cukru we krwi oraz reguluje działanie insuliny. Zapobiega nadmiernemu spadkowi poziomu cukru we krwi. Tym samym zmniejsza naszą chęć sięgnięcia po słodycze, ponieważ nie dochodzi do gwałtownych wyrzutów insuliny do krwioobiegu i nie pojawiają się nagłe napady głodu. Rzadziej także sięgniemy po alkohol.

Jaki wpływ na nasz układ krążenia ma glutamina? Wzmacnia serce, ponieważ stanowi źródło energii dla mięśnia sercowego, a dodatkowo reguluje ciśnienie tętnicze. Ponieważ jest stymulatorem dla syntezy białek w tkance łącznej, wspomaga gojenie się ran i naprawę uszkodzonych tkanek. Jak już wspomnieliśmy przekłada się to na szybszą i efektywniejszą regenerację potreningową.

Jak stosować glutaminę, aby osiągnąć zamierzone rezultaty ?

Największe stężenie glutaminy znajdziemy w produktach wysokobiałkowych. Są to jaja, mięso, sey i mleko. Jednak ponieważ nasz organizm zużywa ja w naprawdę dużych ilościach, czasami konieczna jest dodatkowa suplementacja. Nasz organizm jednorazowo jest w stanie przyswoić określoną ilość glutaminy. W przypadku początkowych etapów suplementacji, należy rozpocząć od przyjmowania dawki około 10 gramów, rozbijając ją na 2 lub 3 porcje i sukcesywnie zwiększać tą ilość. W późniejszych etapach możliwe jest przyzwyczajenie organizmu do przyjmowania nawet 40 gramów glutaminy. Najlepiej suplement zażywać rano, a także po treningu. Zwłaszcza jeśli suplementacja stanowi wsparcie przy redukcji wagi. Wtedy preparat można przyjmować zarówno przed, jak i po treningu.

Nie jest zalecane stosowanie tego typu suplementów w wysokich dawkach u osób, które mają niewydolność nerek oraz u diabetyków. Jeśli masz wątpliwości skonsultuj się z lekarzem, ponieważ stosujemy tego typu produkty, aby dbać o zdrowie, a nie po to, żeby sobie zaszkodzić.

BCAA są bardzo popularne w suplementacji sportowej oraz u osób będących na diecie redukcyjnej. Może być stosowany zarówno przez osoby trenujące zawodowo, jak i te, które okazjonalnie ćwiczą lub mają przerwę w treningach. BCAA są bardzo efektywnie działającym suplementem diety.

Co to jest BCAA ?

Skrót BCAA, Branched Chain Amino Acids, czyli aminokwasy rozgałęzione. Są to cząsteczki o skomplikowanej budowie. Ich podstawową częścią budulcową stanowią aminokwasy, głównie leucyna, walina, izoleucyna, czyli aminokwasy egzogenne. Termin ten oznacza, że organizm ludzki nie jest w stanie sam ich wytworzyć, dlatego niezbędnym będzie dostarczenie ich do organizmu wraz z pożywieniem, bądź w postaci suplementów diety. BCAA mają istotny wpływ na procesy budowy i wzrostu naszych mięśni, a także działają jak turbodoładowanie na proces redukcji tkanki tłuszczowej. Eliminują także częściowo zmęczenie po treningu oraz mają funkcję antykataboliczną.

Jak działa BCAA?

Patrząc na sprawę bardzo ogólnie, działanie BCAA jest w niektórych dziedzinach zbliżone do działania glutaminy. Dzięki regularnej suplementacji wzrasta wydolność naszego organizmu, mięśnie są silniejsze i szybciej się regenerują. Kiedy wypijemy BCAA w trakcie treningu, dostarczy nam to energii i nasz trening będzie bardziej wydajny. Należy pamiętać, ze im bardziej intensywną aktywność fizyczną wykonujemy, tym większy jest wydatek energetyczny naszego organizmu. W takich sytuacjach, ciało sięga do magazynu węglowodanów w tłuszczu, wykorzystując także niezbędne aminokwasy rozgałęzione.

Jednak czy nic się nie stanie, gdy jednorazowo przyjmiemy zbyt dużą porcję suplementu zawierającego BCAA? Niestety, trzeba być świadomym, a dotyczy to zwłaszcza osób będących na diecie redukcyjnej i dążących do zmniejszenia masy ciała, że nadmierna ilość BCAA, jest zamieniana w glukozę. A dokładniej, duże dawki BCAA, aktywują dehydrogenazę, która prowadzi do powstania alfa- ketokwasów, które są wykorzystywane w reakcji syntezy alaniny i glutaminy, które zostają zmagazynowane w wątrobie, a później „przerobione” na energię lub zmagazynowane w postaci tłuszczu w skutek dalszych przemian metabolicznych. Należy jednak pamiętać, aby suplementując produkty tego rodzaju, zachować systematyczny wzrost dawki, żeby uniknąć chwili, gdy przyjmowane dawki są tak małe, ze efekty są niezauważalne.

A na co należy zwrócić uwagę wybierając suplement z grupy BCAA? Oczywiście na skład. Warto sięgnąć po ten, który zawiera jak najwięcej leucyny. Zawartość poszczególnych aminokwasów w produkcie, jest zazwyczaj podawana w postaci proporcji, na przykład 2:1:1. Jest to kolejno zawartość leucyny, izoleucyny i waliny. Najlepiej sięgnąć po produkt z 2 na początku, ponieważ unikniemy wtedy spadku stężenia innych aminokwasów i negatywnego wpływu na procesy budulcowe mięśni, jednak można spotkać suplementy z 4, a nawet 10 na początku. Dlaczego zawartość leucyny jest tak istotna? Ponieważ ma ona zdolność rozpoczynania procesów syntezy białek mięśniowych w naszym organizmie, a jak wiadomo, o to nam chodzi, gdy sięgamy po tego typu suplementy.

Czy warto łączyć BCAA i glutaminę ?

Śmiało można stwierdzić, że aminokwasy rozgałęzione w połączeniu z glutaminą, to para wręcz idealna. Oba składniki działają podobnie na nasze ciało, wykazując działanie antykataboliczne, przez co zabezpieczają nasze mięśnie przed rozpadem, jednak nie wyklucza to ich anabolicznego działania. Ponadto przyspieszają proces regeneracji naszych mięśni szkieletowych, zwiększając tym samym naszą wydolność treningową i polepszając nasze osiągi. Suplementy uzupełniają się, dzięki czemu nasz organizm czerpie jeszcze więcej korzyści. Należy jednak pamiętać, aby przyjmując suplementy nie zwiększać intensywnie dawki BCAA, szczególnie, gdy zależy nam na utracie masy ciała i planujemy trening typu cardio lub trening aerobowy. Glutaminę za to można przyjmować  w większych porcjach, zwłaszcza, kiedy przyjmowana jest po zakończonej sesji treningowej albo przed snem, wtedy przyczyni się do szybszej regeneracji organizmu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *