Ćwiczenie z dzieckiem

Czy można ćwiczyć z małym dzieckiem?

Macierzyństwo nie jest łatwym zadaniem. Mówią, że to praca na pełny etat, bez urlopów i zwolnień lekarskich. Zgadzacie się z tym? Ciąża, to niewątpliwie kompletna rewolucja dla organizmu, który później niejednokrotnie nie potrafi ot tak wrócić do stanu wcześniejszego. Co więc możemy zrobić, kiedy ciężko zaakceptować swoje odbicie w lustrze, gdy maleństwo absorbuje większość naszego czasu?

Ćwiczenia przed ciążą

Aktywność fizyczna jest zawsze na TAK! Lekarze są zgodni- jeśli ćwiczyłaś przed ciążą, Twój poród prawdopodobnie będzie łatwiejszy i szybszy. Silne ciało świadomej siebie kobiety prawdopodobnie lepiej zniesie ogromny wysiłek i szybciej wróci do formy. Warto więc ćwiczyć jeśli planujesz zostać mamą. Skup się na mięśniach brzucha, mięśniach dna miednicy oraz tych przy kręgosłupie. To one dość mocno zostaną obciążone kiedy będziesz paradować z rosnącym z dnia na dzień brzuszkiem.

Ćwiczenia w trakcie ciąży

Na początku trzeba od razu zaznaczyć, że ciąża nie jest czasem na odchudzanie i diety redukcyjne. Te wyjątkowe 9 miesięcy to stan ciągłego wzmożonego wysiłku dla organizmu. Przez lekarzy bywa porównywany do wysiłku, jaki towarzyszy podczas ciągłego truchtu. Czy warto więc ćwiczyć w ciąży? Zdecydowanie tak. A jaki rodzaj zajęć wybrać? Czy trzeba rezygnować z treningów jakie wykonywało się wcześniej? Kluby fitness mają szereg zajęć do wyboru dla kobiet w ciąży. Począwszy od specjalnych zajęć dedykowanych, które wzmacniają całe ciało, poprzez jogę dla kobiet w ciąży, zajęcia dedykowane paniom z dolegliwościami kręgosłupa oraz zajęcia relaksacyjne. Zdecydowanie warto się na nie wybrać. Co jednak, kiedy przed ciążą byłaś bardzo aktywna? Zajęcia dla „ciężarówek” mogą wydać Ci się wtedy nudne. Jeśli twoja ciąża nie jest zagrożona, czujesz się pełna energii i sił, warto skonsultować się ze swoim lekarzem, ponieważ nie zawsze konieczna będzie rezygnacja z ulubionych zajęć. Czasami wystarczy wprowadzić pewne ograniczenia i nadal można cieszyć się ulubioną formą aktywności. Tylko pamiętaj- koniecznie po konsultacji z lekarzem!

Ćwiczenia po porodzie

Przede wszystkim daj sobie czas. Zewsząd jesteśmy ostatnio bombardowani zdjęciami celebrytek i trenerek, które prześcigają się w coraz to krótszym powrocie do formy po ciąży. Warto pamiętać, że przede wszystkim każda z nas jest inna! Ciało każdej kobiety może w różny sposób reagować na wysiłek, jaki jest wkładany w poród. Dodatkowo nie zapominaj o regeneracji mięśni, niezależnie czy rodziłaś naturalnie, czy przez cesarskie cięcie. Kontrola lekarza i konsultacja są niezbędne i nie wolno podejmować takich decyzji na własną rękę, ponieważ możesz sobie zrobić ogromną i czasami nawet nieodwracalną krzywdę. Jednak, po upływie czasu, jaki Twoje ciało potrzebuje aby wrócić do siebie, warto jest zastanowić się nad aktywnością fizyczną. Pamiętaj, nie porywaj się z motyką na słońce, pędząc na siłownie z maleństwem w nosidełku. Zacznij spokojnie, od zajęć dedykowanych świeżo upieczonym mamom. Zazwyczaj możesz na nie uczęszczać razem ze swoim maluszkiem, co niewątpliwie jest dużym ułatwieniem. Trening kobiet po ciąży jest sprawą bardzo indywidualną, która powinna odbywać się pod kontrolą lekarza oraz profesjonalnego, przeszkolonego trenera.

Aktywna mama i aktywne dziecko

Jeśli wszystko jest dobrze i dostałaś od lekarza zgodę na powrót do sportu, wybierz zajęcia dla siebie. Kluby oferują wiele ciekawych form aktywności, takich jak zajęcia z wózkami na świeżym powietrzu, zajęcia taneczne z chustami, czy trening mamy z dzieckiem. Zajęcia takie bardzo często łączą ćwiczenia mamy ze wspólną zabawą. Czyż nie jest przyjemnie wybrać się na ćwiczenia z grupą świeżo upieczonych mam, podczas, gdy Twoje dziecko smacznie śpi w wózku? Zajęcia na sali są tak ułożone, aby maleństwo również czerpało z nich radość, a Ty małymi krokami wracała do formy. Na ziemi zazwyczaj rozkładane są kolorowe, miękkie maty, zabawki, czy maty edukacyjne, czyli wszystko, co zaciekawi Twoje maleństwo. Warto także zauważyć, że niejednokrotnie zabawy proponowane na takich zajęciach, pomogą w rozwoju Twojego dziecka i dodatkowo wzmocnią waszą wyjątkową więź. Dziecko dodatkowo ma kontakt z innymi maluchami, jeśli już jest w stanie, w grę wchodzi wspólna zabawa i nawiązywanie pierwszych relacji z rówieśnikami. Rozwija to jego strefę emocjonalną, pobudza dodatkowo ciekawość i oferuje szeroką gamę bodźców zewnętrznych. Weź jednak poprawkę na to, że aby tego typu aktywności były dla was bezpieczne, dziecko musi mieć około 3 miesięcy. Tutaj także warto zasięgnąć porady lekarza.

A jakie ćwiczenia będziesz wykonywała na takich zajęciach? Zazwyczaj będą to zajęcia ogólnorozwojowe, wzmacniające, rozciągające, wspomagające Twoje mięśnie w powrocie do dobrej kondycji. Skupiające się na newralgicznych strefach jak uda i pośladki oraz ręce. Wiadomo, że mięśnie brzucha są podczas takich ćwiczeń traktowane z uwagą. Nie powinnaś się martwić podskokami, jednak elementy taneczne są czasami na takich zajęciach wplatane na przykład jako element rozgrzewki. Dodatkowo instruktor skupi się na pracy mięśni dna miednicy. Nie nastawiaj się tu jednak na mega wycisk. Ważne jest, żebyś wyczuła na ile Twoje ciało Ci pozwoli i ile jest w stanie wykonać. Są to zajęcia, gdzie podejście instruktora jest bardzo indywidualne i uzależnione od Twoich możliwości.

Warto także zaznaczyć, że coraz częściej pojawiają się zajęcia dla dzieci i tatusiów. Jest to niesamowita forma budowania relacji i wyjątkowej więzi, zaufania i dobrej zabawy. Może warto o tym pomyśleć?

Ćwicz nie tylko z maluszkiem

Wspólny trening z Twoją pociechą, może być wspaniałą zabawą. Warto wybrać się na wspólne zajęcia z dzieckiem, nie tylko w okresie niemowlęcym. Na rynku można spotkać oferty klubów fitness, domów kultury i nie tylko, zachęcające do wspólnej aktywności ze starszym dzieckiem. Takie zajęcia zbliżą was do siebie, wzmocnią więzi, pomogą popracować nad współpracą i wzajemną relacją albo po prostu będą dla was fajną zabawą. Czy pomysł wspólnej zabawy na trampolinie nie wydaje się być rewelacyjną alternatywą dla sennego popołudnia spędzonego po raz kolejny przed telewizorem? Gwarantujemy że każde z was na tym skorzysta.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *